[Review] The Finest Hours (2016) “Remember me”

regizor: Craig Gillespie

A hey can’t you see the black clouds arising
A hey can’t you see the storm clouds are gathering
Way, haul away, we’ll haul away together
Way, haul away, we’ll haul away, Joe!
(Haul Away, Joe)

Craig Gillespie isi da silinta cu ecranizarea romanului “The Finest Hours: The True Story of the U.S. Coast Guard’s Most Daring Sea Rescue” scris de Michael J. Tougias si Casey Sherman. O poveste adevarata despre operatiunea de salvare a tancului petrolier SS Pendleton petrecuta in iarna lui 1952.

Reteta standard de la Hollywood spune ca daca iei ceva bazat pe fapte adevarate, bagi un scenariu plin de actiune si dramatism si ai bafta cu o mana de actori talentati, poti sa scoti in perioada cea mai slaba din punct de vedere a premierelor, un film acceptabil spre bun dar nu memorabil.

“The Finest Hours” nu se abate de la reteta standard si merge mana-n mana cu promovarea trecutului glorios. Banuiesc ca atunci cand sunt in stand-by pana la filmele blockbuster, producatorii cauta cu disperare orice detaliu din istoria Statelor Unite numai bun de transformat intr-o poveste semi-lacrimogena despre tarie de caracter, curaj si the American way. Fix Steve Rogers lipsea din ecuatie dar Evans s-a intors sa filmeze extra scenes pentru “Civil War” iar Chris Pine trebuia sa-si faca mana intr-un film cu iz patriotic pana se avanta in plin WW1 in “Wonder Woman”.

Da, Chris Pine este the leading man, Bernard Webber un paznic de coasta timid dar curajos. Curajos la datorie dar sfios ca o fecioara in noapta nuntii. Sa-ntelegem ca se ”cere” in orice productie sa ai cel putin o femeie cu tupeu pe langa minoritatile standard care nu trebuie sa lipseasca dintr-un film. In numele egalitatii de sanse si fucking politically correct. Asa descoperim noi ca Bennie a fost cerut de sot de Miriam – Holliday Grainger a intrat si ea in hora Disney – si ca-n armata, sa ceri permisiunea comandantului pentru a te insura este mai mult o formalitate.

“The Finest Hours” merge pe doua planuri, povestea lui Bennie, omul care si-a infruntat temerile si a pornit intr-o barcuta vai de mama ei sa “pescuiasca” 33 de suflete de pe tancul petrolier aflat in deriva, cat si poveste nefericitilor care erau sa ajunga pe fundul oceanului. De unde ne dam seama ca Disney a incercat sa ofera un “Titanic” pentru publicul masculin, mizand pe temele clasice: camaraderia si spiritul de sacrificiu.

Eu am doua mari probleme cu acest film. Prima este legata de Eric Bana pe post de ofiter. Inteleg ca dupa nefericita aparitie din “Hulk”, Bana s-a cam dat la fund; se simte dupa felul cum joaca si accentul texan dar mai mult australian. Unii actori isi gasesc un acting coach bun, Bana n-a avut bafta asta cum nici Chris Pine n-a fost lovit de talent. Asta a doua mare problema. Chris Pine joaca asemeni unei cizme. Acolo unde trebuie sa transmita emotie, darzenie si teama, Pine este sec si recita replicile. Nu stiu altii ce cred dar Pine convinge mai bine in comedii decat in filmele de actiune si cele dramatice. Discursul sau este lipsit de implicare si pe merit, Casey Affleck ii ”ia fata” in toate scenele in care apare. Si daca am ajuns la junele Casey – fratele lui Ben “Wayne” Affleck – el este unul dintre motivele pentru care merita sa dati sansa acestui film. Personajul “tipic”, the loner “insurat” cu petrolierul si prieten la catarama cu omniprezentul irlandez sfatos de vas – Graham McTavish, cunoscut doamnele din “Outlander”- Sybert este personajul de care te vei atasa pentru ca actorul isi face meseria si iti transmite, fara sa se forteze de parca e la olimpiada, o serie de emotii. Unii au mai trecut pe la cursurile de actorie, altii n-ar fi trebuit sa plece atat de repede. Coloana sonora este un alt atu al acestui film, Carter Burwell combinand temele epice intr-un tribut adus lui James Horner – ca tot am zis ca avem in fata noastra un “Titanic” pentru barbati.

“The Finest Hours” ofera doua ore de cinema clasic pentru fanii care duc dorul filmelor cu si despre operatiuni de salvare epico-siropoase. N-o sa va para rau ca l-ati parut dar o sa va doriti more.

Edge and Back: 7/10