Zero Dark Thirty (2012) – Cronologia capturarii lui O.B.L.

Nota: 9/10

I’m going to smoke everyone involved in this op and then I’m going to kill bin Laden. (Maya)

2 mai 2011. Stire bomba. Osama Bin Laden a fost ucis. Incepand cu 11 septembrie 2001 pana pe 2 mai 2011 si in prezent am devenit cu totii specialisti mai mult sau mai putin in operatiunile Al Quaeda, Osama Bin Laden si putem formula cel putin trei teorii de natura conspirationista pro sau contra S.U.A.  

Kathryn Bigelow a facut in 2012 un film, la un an de la moartea lui Bin Laden. Poate prea devreme, poate trebuia sa astepte  sa se calmeze spiritele. Zero Dark Thirty este un film bun pentru cei ce au habar despre 9/11 si capturarea lui Osama Bin Laden dincolo de informatii primite in cadrul talk show-urilor sau Sfintei Wikipedia. Asta nu inseamna ca avem de-a face cu un film greu de urmarit chit ca are 157 de minute dar daca nu ai cunostiinte medii despre contextul istoric si cronologia evenimentelor risti sa te simti pierdut printre detaliile enumerate. Anul acesta la Oscar avem trei filme axate pe istoria S.U.A.: Lincoln – despre ultimele zile din viata celui de-al 16 lea presedinte american, Argo sau operatiunea de salvare din Iran si Zero Dark Thirty, cronologia capturarii lui O.B.L. Toate trei necesitata o baza solida de cunostiinte in materie de istorie americana. Argo are darul sa-ti ofere un istoric la inceputul filmului si sa te bage in actiune, Lincoln te face sa-ti aduci aminte de lectiile la istorie despre Razboiul de Secesiune in termeni ce trec de cateva secvente razlete din Gone with the Wind iar Zero Dark Thirty are o poveste contemporana. Zero Dark Thirty este un film bun, lucrat si executat ca la carte, apreciat de critici, cu nominalizari la Oscar dar un film aparut prea devreme riscand totul pe o carte in cursa pentru statueta de aur.  Kathryn Bigelow, o femeie dintr-o bucata, in genul Mayei, a riscat, personal consider ca a fost o alegere buna pentru ca din partea lui  Kathryn Bigelow nu ma astept la compromisuri.

Ce avem noi aici ?

Zero Dark Thirty este un film american, facut de o americanca despre un fapt istoric cu un profund impact asupra americanilor. Din start elimin orice argument asupra obiectivitatii povestii prezentate pentru ca nu isi are rostul iar faptul ca filmul este bun nu tine de nationalitate, tine de argumentele aduse pe ecran de actori, scenariu si montaj. Actiunea incepe in 2003, Maya (Jessica Chastain) un agent C.I.A. este detasat in Pakistan, lucrand in cadrul Ambasadei S.U.A., alaturi de un alt ofiter, Dan (Jason Clarke) pentru a afla detalii despre locatia lui Bin Laden. Bigelow nu se sfieste sa ne arate pe larg am putea sa spunem, tehnici de tortura utilizate de agentii C.I.A. pe prizonieri. Totul in numele apararii tarii de dusmani. Pentru ca acest lucru este spus constant de mai toate personajele cu precadere de Maya. Maya este o forta a naturii, incapatanata si cu un scop precis in viata: capturarea lui Bin Laden. Zero Dark Thirty isi incepe actiunea rememorand 9/11 pentru a intra in paine in Pakistan in 2003 si oprindu-se pe data de 2 mai 2011. Maniera utilizata de Bigelow in film pentru a face tranzitia de la un an la altul si la diverse evenimente cu impact major pentru evolutia povestii este utilizarea de acte cu diverse titluri. Cu greu simtim insa trecerea timpului pe ecran.

Dintre actorii ce apar pe ecran, cu toate ca multe personaje nu au nume, ii mentionam pe: Jessica Chastain (Maya), Jason Clarke (Dan), Mark Strong (George), Jennifer Ehle (Jessica), Kyle Chandler( Joseph Bradley), James Gandolfini (Director C.I.A.), John Barrowman (Jeremy). Bigelow a fost acuzata ca aduce un elogiu torturii – acum sa-mi fie cu iertare dar Saw ce este, curs practic de tortura si sadism dus la cote extreme?! – de acces la informatii secrete fara a avea permisiune – ca Argo sa fie produs am asteptat sa fie declasificat dosarul de catre administratia Clinton, Bigelow a avut noroc si mult curaj – si nu in ultimul rand Bigelow a fost acuzata de opozantii lui Obama ca preaslaveste administratia Obama 1 in prag de alegeri. Cu tot valul de acuzatii aduse Zero Dark Thirty a avut succes, mergand cot la cot cu Argo in lupta pentru Oscar.

A fost nevoie de un film de aproape 3 ore pentru a vedea cum a fost capturat Obama? Da. Daca nu s-a putut face un documentar, eforturile lui Kathryn Bigelow au adus pe ecran un produs impachetat perfect pentru premii si pe placul criticilor de film. La nivelul evolutiei personajelor nu putem vorbi prea mult pentru ca background-ul lor este sarac. Accentul este pus pe Maya, Chastain fiind o alegere buna pentru rolul agentei cu o vointa de fier. Sunt clipe cand incapatanarea Mayei frizeaza cu nebunia. Care este scopul acestei femei? De ce vrea sa-l prinda pe Bin Laden de parca altceva n-ar avea de facut in viata? Pentru ca toata viata ei s-a invartit in jurul lui Bin Laden, din clipa cand a fost recrutata de pe bancile liceului si timp de 10 ani cat si-a dedicat timpul si viata personala pentru acest proiect. Bigelow nu o face nici supererou pe Maya nici o salcie plangatoare, Maya este o agenta cu un scop precis si dedicata misiunii sale. Jason Clarke, Kyle Chandler si Mark Strong au roluri consistente dar prea putin exploatate, personajele lor isi petrec timpul gravitand in jurul Mayei.

Zero Dark Thirty are aspect de film documentar urmarind misiunea de capturare a lui Bin Laden pas cu pas. Bigelow ne ofera pe larg, moment cu moment cum a decurs misiunea din 2 mai 2011, avem inclusiv cadre filmate in stil operatiune de razboi cu lentile specifice. Chastain evolueaza treptat in rolul Mayei, la inceput pare timida pentru ca doua ore mai tarziu sa tina piept oficialilor C.I.A. Zero Dark Thirty este un film bun dar intrat in competitie directa cu Argo, celalalt film ce prezinta o operatiune C.I.A. Tind sa cred ca Argo va iesi invingator motivul fiind faptul ca Zero Dark Thirty a fost lansat prea repede, la doar un an dupa moartea lui Bin Laden iar subiectul este unul controversat. Critica s-a aratat incantata de ambele productii, atat Bigelow cat si Affleck nu au fost nominalizati de Academie pentru cel mai bun regizor, Jessica Chastain este concurata serios la premiu pentru cel mai bun rol feminin de Emmanuelle Riva si Jennifer Lawrence. Cu toate ca poate sansa nu va fi de parte ei in acest an la premiile Oscar, Kathryn Bigelow aduce un nou film de calitate, demonstand ca The Hurt Locker nu a fost o pasa norocoasa.

Ce spune critica?

Aplauze la scena deschisa am putea spune daca ne luam dupa numarul cronicilor favorabile si premiilor castigate pana acum. Pe IMDb, Zero Dark Thirty are un scor de 7.6/10 din partea a peste 54.000 de utilizatori. Pe Rotten Tomatoes, certified fresh 94%, o medie din partea criticilor de film de 8.6/10 cu peste 217 pozitive. Pe Metacritic un uluitor scor de 95/100, 43 de cronici pozitive si universal acclaim.

Katey Rich, The Guardian:

Telling a nearly three-hour story with an ending everyone knows, Bigelow and Boal have managed to craft one of the most intense and intellectually challenging films of the year.

Peter Debruge, Variety:

Far more ambitious than “The Hurt Locker,” yet nowhere near so tripwire-tense, this procedure-driven, decade-spanning docudrama nevertheless rivets for most of its running time.

Kimberley Jones, Austin Chronicle:

It’s a mistake to confuse Zero Dark Thirty for “truth” – that would be a disservice to the high level of craftsmanship, from first-billed actors to below-the-line production crew, at work in this movie fiction – but there is admirably little fat on its bones.

Zero Dark Thirty nu este poate ceea ce multi se asteptau iar adevarul despre ce s-a intamplat pe parcursul operatiunii de capturare a lui Bin Laden ramane inconjurat de mister. Kathryn Bigelow da dovada ca nu este un regizor ce se joaca cu jumatati de masura si prezinta un film document despre un moment din istoria contemporana.

Comments