[Review] Noah (2014)

actori: Russell Crowe, Jennifer Connelly, Anthony Hopkins, Emma Watson, Ray Winstone, Logan Lerman, Douglas Booth, Nick Nolte, Dakota Goyo, Frank Langella, Marton Csokas

regizor: Darren Aronofsky

Edge and Back: 7.5/10

My father said that one day, if man continued in his ways, the Creator would annihilate this world…  ( Methuselah)

In 2014 pe langa blockbusters, continuari ale unor francize de succes si lansari spectaculoase vom avea o serie de filme Bible-inspired. “Son of God”, ”Noah“, “Heaven is for real”, “Exodus” si “Mary, mother of Christ” au facut ca multi jurnalisti sa spuna ca 2014 va fi anul Bibliei.  Darren Aronofsky s-a incumetat sa realizeze un film despre Noe – omul cu arca – si stradaniile sale ca in toate cazurile cand un film inspirat de o poveste din Biblie si/sau o interpretare a Scripturii s-au lovit de fel de fel de interdictii – in cateva tari din Orientul Mijlociu filmul este interzis spre difuzare.

“Then why did God plague us with the capacity to think? Mr. Brady, why do you deny the one faculty of man that raises him above the other creatures of the earth? The power of his brain to reason. What other merit have we? The elephant is larger; the horse is swifter and stronger; the butterfly is far more beautiful; the mosquito is more prolific. Even the simple sponge is more durable. But does a sponge think?” (Inherit the Wind -1960)

Henry Drummond in “Inherit the Wind” il intreba pe Matthew Brady daca considera ca primele sapte zile ale creatiei erau de 24 de ore. In filmul lui Darren Aronofsky, Noe (Russell Crowe) spune o poveste foarte interesanta despre primele zile ale creatiei. “Noe” pune acceptul pe liberul arbitru si umanitate. Pana unde mergi cu iertarea, pana unde mergi cu pedeapsa, cat de intelept este sa alegi sa asisti la moartea omenirii bazandu-te pe ceea ce crezi ca ti-a spus Dumnezeu. “Noe” pune multe intrebari incomode si nu ofera raspunsuri simple.

In fata noastra nu avem o poveste in stilul Cecil B. DeMille. Noe are defecte, are indoieli iar Russell Crowe reda latura umana – cu bune si rele – ajutat de momentele cheie alaturi de Jennifer Connelly, Emma Watson si Logan Lerman. Conflictul dintre cele doua spite zamislite de Adam si Eva ajunge in punctul in care singura solutie o reprezinta nimicirea omenirii. Noe sufera, are dubii, ajunge in punctul in care ca personaj ii pui la indoiala maniera in care interpretreaza vointa divina. Pui sub semnul indoielii tot ce doreste sa realizeze. Intr-un mod ironic ne intrebam daca influenta lui Matusalem – jucat de Anthony Hopkins – nu este doar o combinatie de misticism si efectul ceaiurilor halucinogene. Darren Aronofsky doreste sa lase publicul sa gaseasca propriile raspunsuri dar pe alocuri acolo unde se dorea liberul arbitru are loc tragerea de maneca a privitorilor. Sunt suficiente momente in film in care sa pui la indoiala morala lui Noe si la fel de multe momente cand latura practica a lui Tubal-cain (Ray Winstone) pare cea sanatoasa.

Emma Watson ofera o interpretarea buna a Ilei – sotia lui Sem (o aparitie seducatoare pentru aceasta poveste a lui Douglas Booth). Inteleapta – beyond her years am putea sa spunem – iubitoare, puternica, destinul Ilei este destinul lumii noi dupa potop. Necunoscutul ii apartine lui Ham – Logan Lerman. Jennifer Connelly ii tine piept lui Crowe in multe scene cheie, Naameh fiind *mama* cea care lupta pentru familia ei. Anthony Hopkins in rolul lui Matusalem este una din prezentele din acest film care imbina latura dramatica a povestii cu umorul – dar si cu supravietuirea umanitatii.

Daca aveti impresia ca “Noah” are o imagine cateodata la confluenta dintre documentar si film este datorita lui Matthew Libatique si imbinarii unor montaje extravagante in secventele in care Noe spune povestea Creatiei. In momentele in care Noe halucineaza s-ar putea sa va duceti cu gandul la scenele din “Passion of the Christ” al lui Mel Gibson – atunci cand Iuda delireaza de exemplu. Clint Mansell, colaborator clasic al lui Darren Aronofsky s-a ocupat si de aceasta data de coloana sonora a filmului.

Incercarea lui Darren Aronofsky este una curajoasa, mizand pe potentialul povestii lui Noe, pe temele pacatului si izbavirii. Indraznet si vizionar “Noah” propune o adaptare a unei istorisiri biblice. Pe alocuri prea indraznet si cateodata prea putin.

“Noah” are premiera in Romania pe 28 martie 2014. Este distribuit de Ro Image si va recomandam sa-l urmariti in cinematografele Cinema City din tara.