[Review] Southpaw (2015)

Here to stay

Even when I’m gone

When I close my eyes

Through the passage of time

Kings never die

(Eminem – Kings Never Die)

“It’s a win for Mr. Gyllenhaal, while the movie loses out to its clichés” zice Joe Morgenstern de la The Wall Street Journal. Prefer clisele cu si despre familie & fighting the odds fata de toptanul de efecte fara rost asa cum mi-a fost dat sa vad in ultimii ani prin filme.

Recent am  raspuns la o intrebare. Ce caut la un film (in sensul de ce ma atrage) ? Povestea si personajele negative. La “Southpaw” m-a atras povestea. Stiu. O sa picam in expresia mult indragita de specialisti si nu numai. Aia cu droaia de clisee. Prefer oricand o suita de clisee bine nimerite unui exercitiu prost de lamentatie si nevoie de a da bine segmentului artsy. “Southpaw” e crescut la scoala lui Rambo si trecut prin “Luptatoarea” (filmul cu Michelle Rodriguez). Nu reinventeaza roata dar ofera doua roluri jucate excellent de Gyllenhaal si Oona Laurence. Ce faci atunci cand esti la pamant ?  Ce faci cand viata ti-a dat un sut in cur ? Lupti pentru ce ai mai de pret. Familia.

Ce avem noi aici ?

Billy Hope (Jake Gyllenhaal) este un boxer cu o cariera stralucita. Are bani, are o sotie frumoasa (Rachel McAdams), o fetita care il adora (Oona Laurence) si din nefericire, un manager (50 Cent) care numai de grija lui nu moare (totul pentru bani). In urma unui meci in care Billy se accidenteaza, sotia il sfatuieste sa se retraga din activitate. Relatia dintre Billy si Maureen este speciala. Aici intram pe teritoriul asemanarilor dintre cuplul Rocky/Adrian si Billy/Maureen, unde Billy este mai mult pe stilul Raging Bull meets The Rabbit din “8 Mile” iar Maureen nu este nevasta retrasa a la Adrian. Maureen este the heart and soul of the family – mda imi suna mai bine in engleza, deal with it. Without them, Billy devine o umbra de care toti se spala pe maini si ii arata usa.

Stiu. Daca spun Rocky V are loc o implozie in secundele urmatoare si toti cinefilii vor sari cu bolta in aer. Cu toate ca filmul este un esec de proportii, detaliul legat de Rocky care se intoarce in cartierul in care a crescut a fost un punct de plecare bun dar exploatat prost. In “Southpaw” motivul comeback-ului pe strazile copilariei este esential pentru evolutia lui Billy. Motivul mentorului/Jedi care neaparat trebuie sa fie negru este la el acasa. Oricum daca nu era negru era hispanic. Daca s-ar filma asa ceva prin Romania – in caz ca ne trece cheful de post ’89 stuff – cu siguranta am avea rost de o poveste gustata de mase – nu ca ar pica rau un film romanesc cu succes la box-office – si ar criza critica de specialitate – ciorba mancata din de 20 de minute pe ecran si dialogurile imbecile sunt a must mai ales cand vrem Cannes si Berlinale. Asa il revedem pe Forest Whitaker intr-un rol standard – sa intelegem ca Morgan Freeman nu mai poate duce scene de antrenamente iar Chris Rock nu-i agreat pentru rolurile astea – yet – dar Whitaker se foloseste complexul antrenorului filozof in avantajul lui Gyllenhaal care se dezlantuie pe ecran. Daca “Southpaw” ii va aduce o nominalizare la Oscar ramane de vazut – inca nu am intrat in sezonul productiilor pentru Academy Awards si nu stim clar daca va ramane un loc pentru Billy la masa A.M.P.A.S.S. Revelatia filmului este micuta Oona Laurence. O interpretare puternica, emotionanta, incurajata si ajutata de Jake Gyllenhaal.

Antoine Fuqua este la el acasa pe teritoriul filmarilor dark and gritty. Un ghetto-gospel construit pe jocul actorilor, coloana sonora si readucerea in atentia publicului a productiilor cu sportivi care trebuie sa lupte pentru ceea ce iubesc ei mai mult. Este un pariu riscant intr-o perioada saturata de blockbusters dar “Southpaw” isi croieste drum printre castigatorii la box-office din vara asta cu o poveste puternica.

“Southpaw” reprezinta si comeback-ul lui Eminem cu doua  melodii “Phenomenal” si “Kings Never Die”, doua exemple care reusesc sa confirme maiestria lui Eminem pe zona de rap si social message. “Southpaw” este ultimul proiect la care a lucrat regretatul compozitor, James Horner. Albumul lansat de catre Shady Records ii este dedicat in memoriam.

Here to stay/Even when I’m gone/When I close my eyes/Through the passage of time/Kings never die…

Edge and Back: 8/10