[Review] The Amazing Spider-Man 2 (2014)

actori: Andrew Garfield, Emma Stone, Jamie Foxx, Dane DeHaan, Paul Giamatti, Sally Field, Felicity Jones, Colm Feore

regizor: Marc Webb

Edge and Back: 6/10

Everyday I wake up knowing that no matter how many lives I protect, no matter how many people call me a hero, someone even more powerful could change everything – Peter Parker

Obsesia ”hai sa invingem MCU aka Marvel Cinematic Universe” i-a impins pe cei de la Sony sa trateze reboot-ul francizei Spider-Man ca pe o vaca de muls venituri. S-o spunem pe sleau, Sam Raimi s-a distrat cu primele doua parti din Spider Man-Maguire si a distrus orice sansa exista de a merge mai departe cu Spider Man 3 – poate a fost de vina zbantuitul pe strada prestat de Parker sau poate pleiada de villains aterizati fara noima – dar Marc Webb vrea sa-si masoare puterile cu Whedon si celelalte francize Marvel si numai.

The Amazing Spider-Man 2 continua traditia sfanta a sequel-ului si arunca in scena mai mult dramatism, mai multe personaje si ofera noi situatii de criza pentru Peter Parker aflat in eterna cautare a adevarului despre familia sa. Povestea regizata de Webb si scrisa de tandemul Kurtzman/Orci vrea sa exploateze – si folosesc fara menajamente cuvantul – segmentul teens – nu e ca si cum Peter are rata la casa si o slujba naspa, well, cine a citit benzile desenata gets the drift – si uite asa avem problema cuplului Gwen/Peter, avem problema responsabilitatii, criza de identitate, excesul de zel si alte dileme specifice unui supererou. Problema principala este haosul din scenariu – sa nu uitam de introducerea si extragerea personajului Mary Jane Watson din poveste anul trecut cu tot cu donsoara din noua franciza – Lord have mercy – “Divergent”.

N-are Garfield charisma? Are iar impreuna cu Emma Stone se vad rezultatele pe ecran dar ce te faci cu tot talmes-balmesul revarsat pe post de intriga? Ce te faci cu glorified cameos cum a fost cazul lui Giamatti si Felicity Jones? Ce te faci cand Jamie Foxx dupa ce are parte de un intreg setup este lasat cu tot cu Electro de caruta? Ce mai zici cand Dane DeHaan eclipseaza toata distributia cand apare pe post de Harry Osborn/Green Goblin? Dai vina pe actori? Pe scenaristi? Pe Sony ca vrea sa scoata un produs gata sa rivalizeze cu MCU? La fel ca-n The Amazing Spider-Man 2 la mijloc se afla obsesia. In clipa de fata everyone and their mother doresc sa prezinte un competitor gata sa sfasie Marvel/Disney si sa detroneze dominatia MCU pe piata. N-avem nimic impotriva competitiei dar avem destule de spus impotriva proastei organizari si utilizarea unuia dintre cei mai indragiti supereroi pe post de vaca de muls pe altarul incasarilor si a unei francize de pus la bataie – pentru ca fereasca sfantul sa fie pusi banii pe masa si sa fie introdus Spider-Man in gasca Avengers.

Daca dorinta lui Webb& Sony era de a pune la cale terenul propice pentru Sinister Six sa zicem ca merg intr-o directie interesanta – pana acum Marvel n-a anuntat sa se abata de la planul trasat pana in 2028 cu filmele sale MCU iar sansele sa vezi o gasca de villains cu un team-movie sunt egale cu zero. Totul tine in schimb de tatonarea terenului si pregatirile pentru ce va urma iar sequel-ul de fata este sacrificiul adus pe altarul celor ce iau decizii.

“The Amazing Spider-Man 2” are secvente bine coregrafiate – vezi the main Electro scene – dar are mari probleme la capitolul structura, aglomeratia de personaje care se pierd pe ecran si dialoguri. Traim vremuri cinematografice interesante din moment ce studiourile dau mai multa atentie personajelor negative in defavoarea eroilor. DeHaan este singurul care nu face o treaba de mantuiala si il lasa in umbra pe multe ori pe Garfield si jocul dezlanat al acestuia. Jamie Foxx, Paul Giamatti…bucurati-va de ei cat ii vedeti pe ecran. Dramatismul este si el fortat si in mainile unor actori mai incercati iesea ceva bine…inca odata, noroc cu DeHaan.

Pentru ca avem un film cu super-eroi sa nu uitati sa ramaneti pana la end-credits desi si aici o sa aveti o surpriza.

“The Amazing Spider-Man 2” este o incercare disperata de a construi o franciza gata sa se ia la tranta cu gasca X-Men si Avengers la incasari dar uita sa ofere spectacol si calitate.