[Review] Captain America: The Winter Soldier (2014)

actori: Chris Evans, Samuel L. Jackson, Scarlett Johansson, Robert Redford, Sebastian Stan, Anthony Mackie, Cobie Smulders, Frank Grillo, Emily VanCamp, Hayley Atwell, Toby Jones

regizori:  Anthony Russo, Joe Russo
Edge and Back: 8.5/10

“Captain, in order to build a better world, sometimes means turning the old one down… and that makes enemies” (Alexander Pierce)

Daca in filmele din Phase 1 faceam cunostinta cu personajele principale si actiunea culmina cu the birth of the Avengers, Phase 2 pune accentul pe secretele si minciunile din viata supereroilor. Nimic nu este asa cum aveam impresia la inceput. Iron Man s-a luptat cu proprii demoni, Thor nu stie ca Loki este in viata si conduce Asgard-ul iar Steve Rogers nu reuseste sa se acomodeze cu lumea actuala. Asta sa fie una dintre multe sale probleme.

Evenimentele din “Captain America: The Winter Soldier“ ne ofera cheia la ce se va intampla in “Avengers: Age of Ultron”.  Un indiciu a aparut in “Avengers”. Poate va mai amintiti de momentul in care Steve Rogers descopera ca S.H.I.E.L.D. a creat arme utilizand tehnologia perfectionata de HYDRA cu ajutorul Tessaract-ului? Lucrurile au mers mult mai departe. Operation: Insight a fost dezvoltata de catre S.H.I.E.L.D iar la sediul Triskelion se gasesc 3 elioportoare conectate la sateliti care pot elimina tintele pe principiul  atacului preventiv.

Fratii Russo au mizat pe o atmosfera demna de political-thrillers din anii ’70 iar scenariul ofera numeroase indicii despre trecutul multor personaje – a hint: Tony Stark – dar si cu ce amenintari se va confrunta trupa colorata de supereroi asa cum o numeste ironic Pierce.

Stilul filmelor din Phase 2 a mers si de aceasta data pe doi inamici, unul vizibil si altul in umbra, mult mai bine conturat decat in Iron Man 3 si Thor:The Dark World. Am putea sa spunem ca atmosfera este mult mai sumbra decat in alte pelicule Marvel dar avem suficiente momente comico-ironice.

Toate filmele din universul cinematografic Marvel sunt legate intre ele, inclusiv serialul ABC “Agents of S.H.I.EL.D” – ramane de vazut ce se va intampla si acolo dupa evenimentele din CAWT. Vom vedea si cum va fi prezentata istoria S.H.I.E.L.D. daca serialul “Agent Carter” va fi confirmat oficial – Peggy Carter si Howard Stark fiind doi din membrii fondatori ai organizatiei.

CAWT beneficiaza de multe scene de actiune bine coregrafiate care te tin cu sufletul la gura -kudos catre the stunt team si actorilor. Scenariul este ancorat foarte bine atat in realitatea seriei dar si tematica internationala actuala. In MCU dupa atacul armatei de Chitauri conduse de Loki, S.H.I.E.L.D. nu sta cu mainile in san – sa nu uitam nici ne aparitia prin Londra a lui Malekith – dar oare planurile sale sunt cu cele mai bune intentii?

Chris Evans si Anthony Mackie fac o echipa foarte buna pe ecran si finally, Scarlett Johansson are suficient material incat sa nu fie doar un chip ( dar si trup frumos si letal) pe toata durata filmului. In stilul good cop/bad cop actioneaza Steve si Natasha. Samuel L. Jackson la randul lui are foarte multe secvente importante iar Robert Redford este perfect in rolul lui Alexander Pierce, senior S.H.I.E.L.D. – un omagiu adus unor roluri ca cel din “Three Days of the Condor”. Foarte multi actori care joaca in filmele Marvel se distreaza intrand in pielea acestor personaje. Fie ca o fac pentru ca vor sa incerce ceva nou, fie ca si-au dorit toata viata sa joace un super-erou, acest lucru se vede pe ecran. Sebastian Stan aka Bucky Barnes aka The Winter Soldier ne demonstreaza ca este in stare sa joace un rol complex, ca da bine in scenele de actiune, este intr-o forma fizica excelenta si asteptam sa-l revedem din nou prin filmele Marvel.

Kevin Feige a spus despre “Captain America: The Winter Soldier” ca este “a 1970s political thriller masquerading as a big superhero movie” si adevar graieste. Nu este cel mai bun film din universul cinematografic Marvel de pana acum – o parere subiectiva – dar cu siguranta si-a castigat un loc printre primele trei pelicule si a oferit numeroase indicii despre ce se va intampla in urmatoarele filme.

Cu o actiune coerenta, un ritm alert si o distributie aleasa perfect, “Captain America: The Winter Soldier” continua seria productiilor reusite a Marvel Studios.

Un mesaj catre cei ce vor merge sa vada acest film: stati pana la final pentru ca vor urma doua scene importante dupa end credits.