[Review] Chef (2014)

distributia:  Jon Favreau, Robert Downey Jr., Scarlett Johansson, Emjay Anthony, Dustin Hoffman, Sofía Vergara, Oliver Platt, John Leguizamo.

regizor: Jon Favreau

Carl Casper: “What if I just cook you something?”

Dupa doua filme Iron Man si trei aparitii in rolul lui Happy Hogan in aceasta franciza, Jon Favreau s-a gandit sa faca un movie usor indie si cat se poate de captivant despre un bucatar care se reinventeaza.

Vom spune pe sleau – pentru ca peste hotare au fost multe comentarii pe acest subiect – ca povestea lui Carl Casper(Jon Favreau), bucatarul care lasa deoparte mancarurile alese ale unui restaurant de lux pentru a gati preparate simple dar gustoase, aduce cu zvonurile despre mana de fier a echipei Marvel care isi impune dorintele in materie de cum trebuie sa fie filmul si scenariul, regizorilor care sunt cooptati in MCU. Kenneth Branagh a avut de furca cu Feige and co., Alan Taylor a vrut un film Thor:The Dark World de peste doua ore dar nu s-a putut – iar fanii si acum cer un DVD Director’s Cut -, Shane Black dorea sa includa elemente mult mai sumbre in Iron Man 3 si la randul sau, Jon Favreau s-a luptat cu toate schimbarile cerute pe timpul productiei Iron Man 2. Subiectul in sine face deliciul comentatorilor dar the bottom line – pe cat de trista pe atat de realista – este faptul ca Marvel Studio, ca orice patron are o viziune, un plan de la care nu se abate, o formula care functioneaza – si speram sa functioneze mult timp de acum incolo – iar atunci cand vine vorba despre inovatii, reinventari si premize riscante nu se arunca in focul bataliei. Daca “Chef” este un atac discret la disputa Favreau-Marvel atunci simpaticul regizor/actor/scenarist si producator a iesit invingator pentru ca si-a spus pasul intr-un mod creativ.

Carl Casper versus Social Media. Traim intr-un spatiu virtual plin de social media darlings, lovers, Gods and wannabes. Bloggeri cunoscuti, hateri de meserie cu articole acide si cu succes la public. Casper se trezeste intr-o buna zi ca se ia la tranta pe Twitter cu un astfel de personaj, un blogger cu tupeu, talent si putere. Ce-i ramane de facut bucatarului nostru cand ramane fara slujba si intra intr-un vartej Social Media? Apeleaza la fostul sot al fostei sotii (Robert Downey Jr.) si porneste intr-o calatorie culinara cu fiul sau (Emjay Anthony) si prietenul sau (John Leguizamo). Care-i spilul? Drumul spre redescoperire este facut intr-o rulota in care personajele se apuca sa vanda soul-food spre deliciul celor care incep sa faca cozi ca sa guste ce mai gateste El Jefe.

Traim intr-o lumea in care bucatarii au devenit vedete. Gordon Ramsey, Jaimie Oliver – ca sa-mi numesc preferatii – se folosec de toate canalele posibile pentru a se face auziti/vazuti. Daca se poate si bunica ar trebui sa fie versata cel putin in Twitter iar mama sa rupa in Vine si Pinterest. Nu-i de mirare ca un copilandru de un metru si un snitel devine un Social Media Specialist si isi ajuta tatal aflat in impas.

Jon Favreau propune un film despre riscul asumarii unor decizii ce par multora dintre noi periculoase – este indicat nevoie mare sa-ti lasi balta job-ul si sa pornesti la drum fara sa stii exact unde te duci, de fapt multi iti vor zice ca esti nebun.

Partea buna la ‘Chef’ este ca acele aparitii speculate drept glorified cameos sunt reusite si isi au rostul in poveste. RDJ nu rasare de dragul sa apara in ceva in care sa nu strige ‘Tony Stark’ de la o posta iar Scarlett Johansson are de lucru pe ecran nu doar sa faca parada modei si sa produca momente de euforie puberilor.

“Chef” este o comedie si un family movie pornind de la ideea intoarcerii la micile placeri ale vietii. Acele momente cand totul iti merge ca pe roate, poate nu ai succes financiar si nu ti se deschid zeci de usi dar esti fericit iar o clipa de fericire pura este mai sanatoasa decat zece ani petrecuti intr-un loc unde esti tratat ca un sclav de o ceata de ”destepti” care au impresia ca le stiu pe toate.

Da, Jon Favreau si-a asumat un risc si a ridicat multe intrebari cu acest film dar ‘Chef’ merge dincolo de un experiment gastronomic cinefil pentru ca are suflet si umor iar daca mai adaugi cateva preparate ce iti lasa gura apa si un soundtrack caliente, viata pare mai frumoasa pret de doua ore.

Edge and Back: 8/10