[Review] Lucy (2014)

distributia: Scarlett Johansson, Morgan Freeman, Min-sik Choi, Amr Waked

regia: Luc Besson
Distribuit in Romania de Ro Image

“I am everywhere” (Lucy)

Australopithecus afarensis. Lucy. AL 288-1. Daca v-am bagat in ceata va spun ca prin anii ’90 ma batea gandul sa devin paleontolog si intr-o dupa-amiaza de vara in timp ce frunzaream o carte scrisa de Dan Apostol am citit cate ceva despre Lucy. Descoperita in 1974 in Valea Awash din Etiopia, Lucy reprezinta un punct de cotitura in evolutie. Ma rog, daca si voi sunteti adeptii lui Darwin, nu strambati din nasucuri cand vine vorba de stiinta  si acceptati cateva known and established facts.

Ce legatura are tot preambulul asta cu “Lucy” in regia lui Luc Besson?

Lucy the wondrous one asa cum este cunoscuta in Etiopia este un element interesant al scenariului.

Luc Besson adora sa spuna povesti despre femei puternice. Pana sa ajung sa vad cum stau lucrurile cu Leon si sa-l redescoper pe Gary Oldman, “Nikita” – varianta Besson nu John Badham – cu Anne Parillaud si Jean Reno imi deschidea ochii si nesatul cinefil. O tanara delincventa devine un asasin cu sange rece.

Lucy este o tanara din Statele Unite aterizata prin Taipei care ajunge pe mainile unei grupari mafiote. Femeia este obligata sa transporte in stomac un nou drog – CPH4 – dar evenimentele iau o turnura cu totul nebanuita. Batuta si lasata aproape inconstienta, Lucy are parte de o a doua sansa in viata – daca putem spune asa. Drogul intra in sistemul ei si blondina devine in doi timpi si trei miscari un soi de mutant. Profesorul Xavier, Magneto si Black Widow all rolled into one.

Chichita povestii o reprezinta misterul ce inconjoara creierul uman. Cat la suta din el folosim noi? Putin. Ce s-ar intampla daca am ajunge sa folosim 20%, 60%? Dar 100%? Am ramane oameni? Am evolua? Suntem capabil sa rezistam unui asemenea upgrade? Logica stiintei ne spune ca astfel de fenomene nu se petrec peste noapte. Nu ne trezim genii a doua zi si nu ajungem sa controlom cu mintea alti oameni, sa manipulam energia si propriul corp. Asta se petrece cu Lucy.

Luc Besson spune o poveste frumoasa, preluand cate ceva din “Transcendence”, “A.I.”, “Minority Report” si al sau film “Nikita” iar ideea in esenta este interesanta. Ne intriga.

Johansson nu este straina de filmele de actiune dupa ce a jucat in “The Island”, “Iron Man 2”, “Avengers” si “Captain America: The Winter Soldier”. Dintr-o ingenua cu buze tremuratoare devine o masina. Acesta este adevarul evolutie. Cu cat ajungi sa-ti folosesti tot potentialul creierului, umanitatea, capacitatea de percepe emotiile, linia fina dintre bine si rau se estompeaza. Totul devine clar dar in acelasi timp pierzi ceea ce te face om. Timpul este unitatea de masura. Ce lasi in urma ta? Cui ii lasi toate aceste informatii acumulate care uimesc oamenii de stiinta?

Toti actorii graviteza in jurul lui Johansson, Morgan Freeman intr-un rol exersat pana acum si in alte productii – cel de profesor, Choi Min-sik pe post de mafiot, Amr Waked – un politist picat la mijloc intr-o afacere mult peste puterile lui de intelegere.

“Lucy” iti oferea o viziune despre ce ar fi daca. Nu este un film perfect dar trecand peste chitibuseriile scenariului  merita sa ne gandim un pic ce ar fi daca am evolua? In ce fel si ce am ajunge?

Edge and Back: 7/10