[Review] The Normal Heart (2014)

distributia: Mark Ruffalo, Jonathan Groff, Matt Bomer, Taylor Kitsch, Jim Parsons, Alfred Molina, Joe Mantello, Julia Roberts

regizor: Ryan Murphy

“Men do not naturally not love. They learn not to” (Felix Turner)

Despre SIDA am aflat prima oara ce inseamna pe 25 noiembrie 1991 cand tata a venit acasa si mi-a spus ca a murit Freddie Mercury. Va dati seama ca pe atunci aveam 7 ani iar tata n-a intrat in toate detaliile legate de cum se transmite aceasta boala. Habar n-aveam eu despre HIV si SIDA dar faptul ca membrul unui formatii de care ma leaga foarte multe amintiri m-a marcat atunci. Cu greu accepti ca iti mor eroii iar pentru mine Mercury a fost, este si va ramane un erou. Despre SIDA am continuat sa aflu pe la scoala – cu detalii specifice pe la orele de anatomie – si citind cateva brosuri. Prin vara anului 1995 – parca – in hotelul in care eram cazati in Mangalia pe mesele de la receptie tronau brosuri in limba engleza, germana si romana despre ce este SIDA, cum se transmite si cum sa te protejezi. Bucuria parintilor cand isi vedeau copiii intorcand brosura pe toate partile si incepand sa punem intrebari – pe vremea aia eram o generatie tare curioasa din fire.

Despre SIDA am continuat sa aflu de prin filme in egala proportie cu informatiile primite de la televizor, de la profesori, din brosuri si din ziare. “GIA”, “Philadelphia”, faptul ca printesa Diana lua in brate copii bolnavi si o minte destupata mi-au creat o panoplie clara despre ce este SIDA.

“The Normal Heart” are la baza o piesa de teatru scrisa de Larry Kramer si prezinta criza declansata in Statele Unite la inceputul anilor ’80 cand despre SIDA nu se stia mare branza iar comunitatea gay era lovita in plin de lipsa de medicamete si tramente, lipsa de implicare si curajul de a spune lucrurilor pe nume. Faptul ca autoritatile ignorau si preferau sa lase oamenii sa moara cu zile era un lucru normal.

HBO Romania difuzeaza pe 27 iulie, la ora 22:00 “The Normal Heart”, film ce s-a bucurat de cronici pozitive iar actorii au fost nominalizati la premiile Emmy pentru interpretare. Daca stau si citesc comentarile la adresa acestui film de pe fel de fel de site-uri ajung la o concluzie veche dar valabila si azi, multi ignoranti si putini care sa inteleaga faptele si mesajul. Da este un film despre comunitatea gay, da o sa vedeti barbati care se tin de mana, se pupa, se mangaie, si-o trag si se simt bine dupa. O sa vedeti un film despre cat de greu era sa gasesti un tratament pentru SIDA. Prin anii ’80 sa faci sex protejat nu era o notiune asimilata si imbratisata – la cate fete insarcinate la 13 ani, la cati bolnavi de SIDA, sifilis si alte cele, notiunea nici pana in ziua de azi nu este priceputa daramite practicata pentru ca, nu-i asa sa ne iubim pana nu mai putem si despre sanatate numai de bine, noi nu putem pati nimic.

Matt Bomer merita sa primeasca nu doar un premiu Emmy dar si un Golden Globe pentru interpretare, la fel cum si Mark Ruffalo – daca mai era nevoie – ne arata cat de talentat si versatil este ca actor. Intr-o lume perfecta s-ar lasa cu o ploaie de premii, intr-o lume ideala, multi ar intelege mesajul acestui film.

Dintre multele scene cu impact si mesaj sar pe cea in care Tommy dezvolta o traditie. De fiecare data cand cineva din comunitatea gay murea, el ii scotea cartonasul cu adresa si numarul de telefon din rolodex.

Rusinea, ignoranta, rautatea fac intotdeauna casa buna. Mai greu este sa traiesti cu demnitate si sa nu-ti fie rusine de cine esti si ce faci in viata. Sordidul si can-can-ul traiesc datorita ignorantei. In ‘The Normal Heart’ vedem cum demnitatea umana este strivita cu buna stiinta, cum prostia si lipsa de educatie fac din oameni animale de prada, cum bolnavii sunt lasati sa moara si autoritatile ridica din umeri. S-au schimbat lucrurile in zilele noastre?

“The Normal Heart” reprezinta o pagina neagra din istoria ultimilor ani iar faptul ca iubirea n-are sex, culoare, nationalitate sau religie ar trebui sa fie o notiune demult inteleasa.

Edge and Back: 8.5/10